Amerikanska motsvarigheten till socialdepartementet, Department of Health and Human Services (HHS), genomförde en utstuderad marknadsföringskampanj för att få fler att ta covidvaccin under våren 2021. Detaljerna blev kända när HHS tvingades lämna ut uppgifterna.

Kampanjen var en del i en satsning på 10 miljarder dollar för att öka intresset för covidvaccinering. Det är hisnande siffror, tio gånger mer än Pfizers kostnad för att utveckla produkten. Kampanjen döptes till We Can Do This och innehöll många uppseendeväckande initiativ, bland annat:

  • Boka framträdanden av president Biden och vicepresident Harris där de talar för vaccinering.
  • Få de stora underhållningsprogrammen på TV att visa när programledarna vaccineras i direktsändning.
  • Få pratprogrammen på TV att ta med inslag om återförening efter vaccination med vanliga amerikaner som pratar om vad detta betyder för dem. Till exempel att få lov att krama om mormor för första gången sedan pandemin började.
  • Skapa en sociala-mediekampanj med oväntade parningar av “rivaliserande” kändisar som uppmuntrar varandra att vaccinera sig: Nicki Minaj och Cardi B., Britney Spears och Christina Aguilera, James Bond och Jason Bourne till exempel.
  • Be stora TikTok-, Snapchat- och Instagram-influencers att filma sig själva när de vaccineras och starta en kampanj med roliga musikvideor om att bli vaccinerad för att uppmuntra andra att skapa innehåll och göra inlägg.
  • Placera en pålitlig budbärare på The Joe Rogan Experience för att främja vaccination.
  • Göra en gemensam insats med Walmart med videor för skärmar i butik, på inköpsställen och för information på apoteken.
  • Samarbeta med Disneyland för vaccinationsevenemang när nöjesparkerna öppnar igen.
  • Arbeta med författare ifrån Hollywood för att få in vaccinationsmeddelanden i manus- och dokusåpor.
  • Skapa en fotobakgrund för sociala medier som ska användas på vaccinationsplatser så att folk kan fira med kampanjen efter att ha tagit sprutan.

Källa: We Can do This Covid-19 community corps, HHS, https://www.judicialwatch.org/wp-content/uploads/2022/09/JW-v-HHS-COVID-Community-Corps-September-2021-02315.pdf

Källa: Judicial Watch Uncovers Biden Administration Propaganda Plan to Push COVID Vaccine, Judicial Watch, 2022-10-04, https://www.judicialwatch.org/covid-19-vaccine-campaign/

Källa: Biden covid propaganda plan exposed—Tom Brady & Joe Rogan targeted!, Judicial Watch, 2022-10-04, https://www.judicialwatch.org/videos/biden-covid-propaganda-plan-exposed-tom-brady-joe-rogan-targeted-2/

Källa: U.S. Department of Health and Human Services Launches Nationwide Network of Trusted Voices to Encourage Vaccination in Next Phase of COVID-19 Public Education Campaign, HHS, 2021-04-01, https://www.hhs.gov/about/news/2021/04/01/hhs-launches-nationwide-network-trusted-voices-encourage-vaccination-next-phase-covid-19-public-education-campaign.html

Källa: We Can Do This COVID-19 Public Education Campaign, HHS, https://wecandothis.hhs.gov/

Källa: Biden administration commits $10 billion to fight COVID vaccine inequities, CBS News, 2021-03-25, https://www.cbsnews.com/news/biden-covid-vaccines-inequality-10-billion/

Källa: The Price Tags on the COVID-19 Vaccines, Managed Healthcare Executive, 2021-03-15, https://www.managedhealthcareexecutive.com/view/the-price-tags-on-the-covid-19-vaccines

Print Friendly, PDF & Email